نیاز سالانه کشور به گوشت مرغ از 1/2521 به 8/2993 هزار تن تخمین زده شده است(سند امنیت غذائی) که برای رسیدن به این مقدار تولید نیاز به اتخاذ سیاست های حمایتی دولت از این محصول و رفع موانع و چالش های موجود در تولید گوشت مرغ می باشد. در برنامه ششم سال 1399 پیش بینی تولید 2497 هزار تن گوشت مرغ صورت گرفته است. در سند ملی و راهبردی تحول امنیت غذائی شورای عالی انقلاب فرهنگی در افق 1410 این عدد از6/2565 به 6/3083 هزار تن گوشت مرغ پیش بینی شده تا درصد خوداتکایی از 102 به 103 درصد برسد. در برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی در افق چشم انداز برنامه تا سال 1404 پیش بینی شده است میزان تولید از 2498 به 2893 هزار تن برسد.
در برنامه ششم سال 1399 پیش بینی تولید 1103 هزار تن تخم مرغ صورت گرفته است. در سند ملی و راهبردی تحول امنیت غذائی شورای عالی انقلاب فرهنگی در افق 1410 این عدد از8/936 به 6/1278 هزار تن تخم مرغ پیش بینی شده تا درصد خوداتکایی 105 درصد باقی بماند. در برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی در افق چشم انداز برنامه تا سال 1404 پیش بینی شده است میزان تولید از 1103 به 1330 هزار تن برسد.
اهداف اجرایی:
· افزايش ضريب خوداتكايي گوشت مرغ به 103 درصد در افق 1410
· حفظ ضريب خوداتكايي تخم مرغ به 103 درصد در افق 1410
· كاهش واردات گوشت مرغ به صفر در افق 1410
· كاهش واردات تخم مرغ به صفر در افق 1410
· افزايش توليد گوشت مرغ به 2893 هزار تن در افق 1404 و 6/3083 هزارتن در افق 1410
· افزايش توليد تخم مرغ به 1330 هزار تن در افق 1404 و 6/1278هزارتن در افق 1410
· افزايش راندمان مصرف آب وسايرنهاده ها
· حفظ وحراست از ذخاير ژنتيكي طیور واستفاده بهينه ازمنابع خوراك طیور و سایر منابع موجود كشور
· افزايش ضریب تولید ازطريق استفاده از نژادهای مناسب هرمنطقه، بهبود مديريت واحد تولیدی، افزايش ضريب مكانيزاسيون و...
سیاستهای اجرایی:
· تجهيز و نوسازي ادوات وماشين آلات و بكارگيري فن آوري هاي پيشرفته درواحدهاي مرغداري
· بهبود مديريت پرورش طيور
· تامين تسهيلات مورد نياز جهت فال نمودن واحدهاي مراغداري نيمه فعال وغيرفعال
· اصلاح فضاي كسب وكار درصنعتي طيور كشور
· بهينه سازي مصرف سوخت وانرژي درواحدهاي مرغداري
· بكارگيري انرژي هاي نو درصنعت مرغداري
· مديريت واردات وصادرات نهاده ها ومحصولات طيور با رويكرد اقتصادمقاومتي ازطريق وضع تعرفه ها وتامين مشوق هاي صادراتي
· ساماندهي بازار محصولات طيور ازطريق تقويت تشكل هاي مربوطه و واگذاري وظايف تامين وتوزيع نهاده هاي توليدي به تشكل هاي ذيربط
· برندسازي محصولات طيور وتوليد محصولات مطابق با استانداردهاي بين المللي جهت توسعه صادرات
· ايجاد زمينه هاي لازم براي جلب مشاركت بخش خصوصص وجذب سرمايه هاي داخلي وخارجي درصنعت طيور
· متناسب شدن نظام قيمت با هزينه توليد
· ارتقاء سطح دانش توليدكنندگن وانتقال دستاورهاي تحقيقاتي به عرصه هاي توليد
· كاهش تصدي گريهاي وحمايت از توسعه تشكل هاي وتوانمند نمودن آنها درجهت واگذاري تدريجي وظايف مرتبط
· استفاد از نتايج ويافته هاي تحقيقاتي جهت ارتقاء بهره وري ازعوامل توليد درزيربخش صنعت طيور